AMACA VE PROGRAM KİMLİĞİNE UYGUN ÇEKİM AYARLARI
BAKIŞ AÇISINA GÖRE KAMERA AÇILARI
Kamera açısı bir çekim sırasında kameranın yerleştirilme
yerini ve gördüğü
alanı ifade eder.
1- Nesnel (Objektif) Kamera Açısı
2- Öznel (Subjektif) Kamera Açısı
3- Bakış Açıları (Kamera Alıcı Açısı)
1- Nesnel (Objektif) Kamera Açısı
Dışarıdan bir bakış açısı ile yapılan çekimlerdir. Oyuncular
kameradan habersizdir.
Bu tür çalışmaya ‘seyircinin bakış açısı’ da denir.
2- Öznel (Subjektif) Kamera Açısı
Öznel kamera, kişisel bir bakış açısından çekim yapar.
Seyirci yapılan çekime
kişisel bir deneyim olarak katılır.
3- Bakış Açıları (Kamera Alıcı Açısı)
Kamera, sahnedeki bir oyuncunun bakış açısına yakın bir
açıya sahiptir.
Nesnel çekim ile öznel çekim arasında yer alır.
İki kişi arasındaki diyalogların sahnelenmesinde bu çekim
(özellikle omuz hizasından) çok sık kullanılır.
KAMERA YÜKSEKLİĞİ
Kameranın yüksekliğinin konuya göre ayarlanması yolu ile
öykünün aktarımına sanatsal, dramatik ve psikolojik katkı sağlanır.
Kameranın hangi yükseklikte olduğu seyircilerin olaya
katılımını ve tepkisini etkiler.
1- Normal Göz Hizası
Normal boydaki bir izleyicinin göz hizasından ya da konunun
göz hizasından yapılan çekimlerdir.
2- Üst açı
Kameranın konuyu görüntülemek için aşağı doğru
eğimlendirildiği herhangi bir
çekimdir.
Üst açı kameranın yüksek bir yere konumlandırılacağı
anlamını taşımaz.
Bir üst açı çekimi estetik, teknik ya da psikolojik
nedenlerle seçilebilir
3- Alt açı
Kameranın konuyu görüntülemek için yukarıya doğru
eğimlendirildiği her türden çekimdir.
Korku ya da heyecan yaratmak, oyuncular ve nesneleri
birbirlerinden ayırmak, dramatik etki oluşturmak için alt açı kullanılır.
Açı artı açı
Çifte açılama şeklidir. Konunun en fazla sayıda yüzünün
çekimini yansıtmak ve üçüncü boyut etkisini yakalamak için kullanılır.
Kamera konuya göre açılanmış, yukarı ya da aşağı doğru hafif
yatırılmış
iken filme alınır.
Çifte açılama şeklidir. Konunun en fazla sayıda yüzünün
çekimini yansıtmak
ve üçüncü boyut etkisini yakalamak için kullanılır.
Dutch (eğik) Açılar
Eğik açı sıra dışı bir kamera açısıdır bu nedenle sıra dışı
durumlar için kullanılır.
Dengesini yitirmiş, sarhoş, çıldırmış, çok heyecanlanmış bir
karakterin öznel
görüntüsünde veya yenilikçi etkiler yaratmak amacı ile
kullanılabilir.
KAMERA ÇEKİMİ ÖNCESİ KAMERA ÜZERİNDE
YAPILMASI GEREKLİ AYARLAR
1-
Kayıt formatı ayarlanmalı
Kullanım
yerine ve kameranın teknik imkanlarına göre istenilen format ayarlanmalıdır.
2-
LCD Ekran Ayarı
Görüntüyü
doğru kaydetmemizi sağlayacak görsel ayarlar yapılır.
3-
Beyaz Denge Ayarı (W/B Ayarı)
Çekilen
görüntünün renklerinin kamera tarafından doğru kaydedilmesi için yapılan
işlemdir.
BEYAZ AYARI NASIL YAPILIR
-Kamera açılır ve CAMERA konumuna getirilir
-Ortama göre filtre seçilir
-Diyafram otomatik konuma alınır
-1-2 metre uzaklıktan düz beyaz bir kağıt veya benzer bir
beyaz nesne tutulur.
-Sadece beyazlık görünene kadar zum girilir
-W/B seçici “beyaz” konumuna getirilerek birkaç
saniye basılı tutulur
4-
Diyafram
Ortam
ışığına uygun olan diyafram değeri seçilmelidir.
5-
Netlik
Komposizyona
uygun şekilde netlik ayarları yapılmalıdr.
6-
Ses Ayarı ve Provası
Mikrofonlar
kameraya bağlanarak ses seviyeleri kontrol edilmelidir.
Ses Ayarı ve Provası
1- Monitor
(dışarıdan alınacak sesin kameraman tarafından duyulmasını sağlar)
2- Audio Level
(dışarıdan alınan seslerin kayıt seviyesini ayarlar)
3- Vumetre (dijital ya da analog kayıt ses seviyesi
görülür)
4- AUDIO IN (Kameraya dışarıdan mikrofon bağlama
yeri)
Front Önden ses
almak için
Rear Arka İnputtan
ses almak için
Line (mikrofon harici kaynaklarda tercih edilir)
KAMERA HAREKETLERİ
Kameranın Gövdesi İle yaptığı Hareketler
1- Yatay çevrinme ( Pan)
Kameranın sağdan – sola veya soldan – sağa yaptığı çevrinme
hareketine
pan denir.
2- Dikey Çevrinme (Tilt)
Kameranın bulunduğu yerde yukarı veya aşağıya doğru dikey
eksende
yaptığı tarama hareketleridir.
3- Dairesel Hareket (Ark)
Kameranın 360 derece dairesel olarak yaptığı harekettir.
Kameranın Merceği İle Yaptığı Hareketler
Kamera merceğinin odak uzaklığının değiştirilmesi ile
görüntünün yakınlaştırılıp
uzaklaştırılmasıdır
1- Zoom-in (mercekle yaklaşma
Kameranın mercekle bir obje veya kişiye yaklaşmasıdır.
2- Zoom-out ( mercekle uzaklaşma)
Kameranın mercekle bir obje veya kişiye uzaklaşmasıdır.
3- Focus-defocus (netlik ve bulanıklık)
Kameranın merceğin netlik bileziği ile yaptığı
hareketlerdir.
Kameranın Konum Değiştirerek Yaptığı Hareketler
Kameranın konuyu daha iyi anlatabilmek için bulunduğu
noktadan hareket
ettirildiği çekimlerdir.
1- İleri – Geri
hareket (truck)
2- Aşağı – Yukarı hareket (Pedestal)
3- Sağa –Sola hareket (Dolly)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder